Rabu, 11 Mei 2011

Memantau Perlaksanaan PPDa di SK Kuala Wau

Pengalaman menaiki bot ke sekolah bersama GB SKKW dan Pengerusi PIBG SKKW (pemandu bot)


Guru Besar SK Kuala Wau, En Khairuddin setiap hari meniki bot ke sekolah.
Pemantauan telah dilaksanakan pada 10 Mei 2011. SK Kuala Wau merupakan sebuah sekolah yang mempunyai asrama desa dan terletak di seberang Sungai Pahang. Perjalanan ke sekolah tersebut mengambil masa 1 jam jika menggunakan jalan raya iaitu melalui Chenor. Sekiranya melalui Kg Senggora dan Lubuk Paku serta menaiki bot menyebari Sungai Pahang, masa yang diambil lebih kurang 30 minit.
     SK Kuala Wau merupakan sebuah sekolah yang boleh dianggap istimewa di Daerah Maran memandangkan lokasi geografinya dan juga adanya asrama desa yang menempatkan majoriti pelajarnya yang masih bersekolah rendah. SK Kuala Wau dipimpin oleh Guru Besar yang komited dan mempunyai wawasan yang tinggi. Menariknya, Guru Besar SK Kuala Wau iaitu En Khairuddin bin Hj Kechik, PPN. merupakan Mantan PKD Maran. Beliau pernah menjawat Pegawai Khas PPDa Daerah Maran mulai 16/1/1995 hingga 16/7/2004.
     Sewaktu pemantauan dibuat, turut bersama ialah wakil Kementerian Pelajaran Malaysia daripada JPN Terengganu, Kelantan dan Pahang (Penyelia Kanan HEM Asrama) yang membuat penilaian Pertandingan Asrama Terbilang Kebangsaan 2011-ASAT. PPDa mengucapkan tahniah kepada warga SKKW yang komited dan cemerlang. SKKW juga telah mendapat New Deals dan 8 orang 5A UPSR 2010. Kecemerlangan ini menjadi pemankin kepada  semangat guru, kakitangan dan pelajar. SKKW antara sekolah yang menjadi contoh yang baik kepada sekolah sekitarnya.
     Antara hasilan SKKW yang dinilai dalam ASAT, ialah wujudnya lorong PPDa di asrama. Penggunaan lorong anti dadah di asrama banyak memberi kesan kepada pengetahuan dan jati diri pelajar agar tidak terjebak dalam masalah rokok mahupun dadah. Laluan lorong daripada asrama ke bangunan sekolah dapat memberi pendedahan bahaya rokok dan dadah kepada semua pelajar.
     Pendekatan asrama di sekolah rendah cukup memberi kesan kepada peribadi dan tingkah laku pelajar. Ini membantu kepada 'kemenjadian murid'. Ini juga antara kunci atau rahsia SKKW mampu mengatasi sekolah lain di daerah Maran dalam menghasilkan pelajar cemerlang UPSR (5A-8 orang). Tahniah diucapkan.
     Selain Lorong PPDa di asrama, SKKW juga mempunyai Bilik Sumber PPDanya. Melangkah ke Bilik Sumber PPDa SKKW, anda akan tergamam melihat 'kubur' di hadapan pintu masuknya. Harap sekolah ini dapat meningkat maju dan terus cemerlang




                                                         Lorong Anti Dadah di Asrama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...