Rabu, 18 Mei 2011

Majlis Pemuafakatan Pendidikan Daerah (MPPD) bersama PIBG Sekolah-sekolah Dalam Rancangan FELDA Wilayah Jengka 2011

Program sehari ini telah dijalankan di SMK Jengka Pusat pada 30 April 2001. Antara pengisian program adalah Pembentangan Kertas Kerja, Penyerahan Resolusi, Pameran oleh MAMPAN dan Perasmian oleh Pengarah Pelajaran Pahang, YH Dato' Hj Mazlan bin Mohammad, DIMP. Kertas Kerja yang dibentangkan ialah :

  1. Isu penggunaan bahan terlarang dan tingkahlaku social dalam kalangan murid sekolah Menengah (FELDA) di Negeri Pahang oleh Encik Abdullah Sani, Penolong Pengarah Unit Pendidikan Pencegahan Dadah, Jabatan Pelajaran Pahang.
  2. Menangani gejala disiplin murid di sekolah-sekolah dalam rancangan FELDA: Perspektif Kementerian Pelajaran Malaysia oleh Mohd Fuzi bin Haji Mohd Nor, Ketia Penolong Pengarah, Sektor Pengurusan Kaunseling dan Disiplin, Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, KPM.
  3. Peranan ibu bapa dalam memperkasa PIBG bagi membangunkan generasi Baru FELDA oleh Dato’ Hj Azmey bin Abu Talib, Pengarah Pendidikan dan Latihan FELDA yang juga Mantan Pengarah Pelajaran Pahang.
     PPDa Maran berasa bangga kerana Penolong Pengarah PPDa JPN Pahang (Encik Abdullah Sani) sendiri yang membentangkan kertas kerja Pertama. Banyak isu yang telah dibangkitkan beliau malah ianya membuka mata semua pihak terutama ibu bapa, para guru dan pihak FELDA sendiri. Peratusan dan data pelajar terlibat kes (merujuk sekolah-sekolah di bawah FELDA di Daerah Maran), juga dipaparkan . Isu-isu seperti merokok, dadah, ketum, arak dan zina menjadi isu yang perlu ditangani terutama kepada masyarakat FELDA. Kita mengharapkan ianya memberi suntikan semangat kepada semua sekolah untuk menangani isu rokok dan dadah.
     Beberapa resolusi juga telah dibentang dan diterima bagi diserahkan kepada pihak KPM dan FELDA untuk tindakan selanjutnya. Satu usul resolusi daripada PPDa sendiri telah dibangkit dan dipanjangkan kepada pihak KPM dan FELDA iaitu;
  • "Memohon dana Khas daripada KPM dan FELDA untuk melaksanakan program PPDa di semua sekolah FELDA."
  • Ianya bertujuan untuk program-program PPDa yang dijalankan di sekolah seperti menambahbaik Bilik-bilik Sumber PPDa, Program Nafas Segar dan Anti Dadah dan juga program berbentuk kemasyarakatan.
  • Kita juga mengharapkan mendapat jalinan program PPDa bersama FELDA (mengambil contoh Program Sahabat PPDa-Petronas) untuk memantapkan perlaksanaan PPDa di sekolah.
En Abdullah Sani bin Abd Rahman, KU PPDa JPNP membentas kertas kerjanya.

PPDa Maran mengharapkan Resolusi ini diterima dan diperincikan bagi kebaikan semua pihak. PPDa Maran juga mengucapkan terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan program tersebut. Juga terima kasih kepada wakil PIBG, Pengetua dan Guru Besar semua sekolah dalam rancangan FELDA yang turut sama hadir.
Pendaftaran Peserta Seminar

Pengetua, Guru Besar dan wakil PIBG turut serta.

Ibu bapa yang turut hadir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...