Selasa, 15 Februari 2011

Bila Pelajar Terlibat Dadah..

Sekadar Gambar hiasan.

Bila pelajar terlibat dadah, kita terus rasa ianya suatu yang menjengkelkan. Pelbagai tohmahan mula dilemparkan. Bila bercakap tentang penyalahgunaan dadah di kalangan pelajar, kita cuba elakkan. Kita sukar menerimanya. Kita tidak suka membicarakannya.
     Lihatlah pada hari ini, dadah terus menghantui kita. Dadah masih mendekati pelajar kita. Ramai yang terjebak. Ramai yang telah kita selamatkan namun ada jua yang gagal kita bantu. Hati mana yang tidak sedih melihat anak pelajar kita terjebak ke lembah dadah. Anak-anak yang selama ini dibesarkan dan diberi didikan, akhirnya ada segelintir yang hanyut. Ada yang banyak melakukan masalah disiplin, ponteng dan yang sedihnya terlibat dalam penyalahgunaan dadah.
     Pelajar ini sebenarnya masih boleh dibentuk dan dibantu. Mereka masih mencuba dan belum sampai ke peringkat penagihan. Namun usaha yang jitu dan menyeluruh perlu dalam memastikan mereka ini insaf dan tidak mengulangi kesilapan tersebut. Jangan kita menyalahkan mereka 100% tanpa melihat faktor-faktor penyumbang kepada masalah ini. Kita melihat dadah sintetik atau dadah bentuk baru mula menular di kalangan pelajar. Peranan ibu bapa dan masyarakat amat penting dalam membantu mereka. Guru-guru juga perlu melihat dan prihatin terhadap semua pelajar.
     Program berbentuk rohani/agama perlu digerakkan dengan lebih berkesan terutama kepada golongan pelajar bermasalah. Pelajar yang bermasalah jangan pula ditinggalkan atau tidak dilibatkan dalam apa jua aktiviti sekolah. Ini bertujuan mengisi kekosongan waktu dan diri pelajar-pelajar ini. Dampingi mereka dengan berhemah.
     Apabila ujian urin dilaksanakan, ramai yang mengaku pernah terlibat dalam penyalahgunaan dadah, gam, ketum, arak, zina dan ketagihan rokok. Mungkin bilangan positif urin tidak ramai namun perkembangan ini membuktikan usaha yang berkesan amat perlu dalam menangani permasalahan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...