Selasa, 13 Julai 2010

Arahan kepada semua sekolah; Laksanakan program PPDa secara aktif

Pihak Pejabat Pelajaran Daerah Maran amat mengharapkan semua pihak sama ada sekolah, guru-guru dan pelajar mengambil berat berkenaan pendidikan Pencegahan dadah (PPDa). Program PPDa mempunyai hala tuju dan matlamat yang jelas namun kita percaya banyak kekangan dan sukar untuk mencapai "Sekolah Bebas Dadah 2012". Ini berikutan masih terdapat di kalangan pelajar kita terpengaruh dalam mencuba dadah dan pengaruh dadah jenis baru seperti syabu, dan pil-pil khayal yang semakin meningkat penggunaannya. Masih kedapatan pelajar kita yang mudah terpedaya dan mengambil keputusan yang merosakkan diri dan hidup mereka.
      Semua pihak harus mengambil peranan dalam mencegah masalah dadah menular dikkalangan pelajar. Oleh yang demikian, guru-guru PPDa diharapkan dapat melaksanakan program dengan kerjasama sekolah, PIBG dan Pemimpin setempat secara aktif dan terancang. Di Daerah Maran sendiri, kita masih dihantui dengan lambakan penangih tegar dan kawasan hitam yang menjadi sarang penangih. Jika tiada usaha yang menyeluruh dan bersepadu, maka sukar untuk kita membasmi penyalahgunaan dadah dikalangan pelajar terutamanya. Diharapkan program PPDa terus relevan dalam membasmi penyalahgunaan dadah di kalangan pelajar.
     Usaha menetang penyalahgunaan dadah ini boleh dimulakan dengan membasmi penagihan rokok di kalangan pelajar. Guru juga memainkan peranan dalam menjadi contoh dengan cara tidak merokok di sekolah. Sekolah sebagai kawasan larangan merokok perlu dikuatkuasakan.
    U

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...