Selasa, 25 Januari 2011

PPDa : Fokus 2011

2011 menjadi tahun penting dalam perlaksanaan PPDa terutama di sekolah-sekolah. Peranan guru-guru PPDa amat diharapkan dalam memastikan dasar dan arahan Kementerian Pelajaran Malaysia terutama berkaitan pendidikan pencegahan dadah. Usaha lebih giat amat perlu dalam usaha memberi pendidikan pencegahan kepada para pelajar agar tidak terjebak dengan gejala dadah dan salah laku sosial pelajar.
     Bagaimana untuk memastikan fokus PPDa dapat dilaksanakan dengan berkesan dan impak kepada pelajar? 5 pencegahan yang menjadi fokus PPDa amat penting diberi perhatian oleh semua pihak iaitu;
  1. Pencegahan Dadah
  2. Pencegahan rokok
  3. Pencegahan inhalan
  4. Pencegahan alkohol/arak
  5. Pencegahan seks bebas
Harus diingat, semua perkara ini tidak mungkin diatasi jika tiada kerjasama semua pihak. Pengetua dan Guru Besar amat perlu memberikan fokus kepada PPDa agar visi dan misi kita tercapai. Para guru berperanan memberi maklumat dan pendidikan pencegahan kepada para pelajar. Semua pelajar pula perlu menggunakan maklumat dan pendidikan pencegahan dadah sebagai 'pendinding' dalam menghadapi gejala sosial terutama dadah dan rokok.
     Unit PPDa bersama AADK, PDRM dan Jabatan Kesihatan, sentiasa bekerjasama dalam banyak perkara. Untuk 2011 ini juga, selain pelajar, kakitangan pendidikan juga mungkin diuji urin bagi memastikan PPDa memberi pendidikan pencegahan kepada semua warga sekolah dan komuniti.
     Bilik Sumber dan Lorong PPDa juga akan dimurnikan dan pemantauan ke Bilik Sumber PPDa akan dilaksanakan bagi memastikan mesej PPDa sampai kepada golongan sasaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...