Ahad, 8 Ogos 2010

Program Pendidikan Pencegahan Dadah SLAD: Adakah Ia Berkesan Mencapai Matlamatnya?

Mahmood Nazar Mohamed, and Yahya Don, and Mohamad Hassan, and Muhamad Dzahir Kasa, (2005) Program Pendidikan Pencegahan Dadah SLAD: Adakah Ia Berkesan Mencapai Matlamatnya? Malaysian Journal of Learnng & Instruction, 2 . ISSN 16758110

Drug prevention education has become a critical issue in schools today because there is an increase in youth involvement with drugs. Although the number of youths addicted to narcotics and other serious substances is not significantly high, those experimenting with tobacco, recreational drugs, thinners and glues are on the rise. This is evident by statistics provided by the National Drugs Agency. One strategy to increase drug awareness and build adequate defenses against drug taking behavior is drug education among school children. An innovative approach currently used in Malaysia is the Skim Lencana Anti Dadah or SLAD. This program targets youths aged 16 or 10th grade equivalence to a program that aims to increase their knowledge and awareness about drugs, and for them to act as peer support for other vulnerable youths. This study uses a pre-posttest design, similar group comparison between schools with and without the SLAD. It evaluates the outcome of this program in terms of knowledge about drugs and their self-esteem. The study found that youths who undergo the SLAD program show a significant increase in knowledge on drugs not only immediately after the program but also six months later. They also scored significantly higher on selfesteem when compared to the control group. This shows that the SLAD drug education program has successfully increased their knowledge on drugs and their self-esteem, which will enable them to be aware of the danger of drugs and be confident enough to assist their peers to also stay away from drugs.



Pendidikan pencegahan dadah menjadi satu isu penting di sekolah-sekolah hari ini memandangkan penglibatan golongan remaja dengan dadah yang semakin meningkat. Walaupun golongan remaja dan muda tidak banyak terlibat dengan narkotik dan dadah lain yang amat berbahaya, namun semakin ramai golongan ini mula mencuba, manggunakan dan menyalahgunakan tembakau, dadah rekreasi, thinner dan gam. Ini terbukti dengan statistik yang dibekalkan oleh Agensi Dadah Kebangsaan. Satu daripada strategi untuk meningkatkan kesedaran mengenai dadah serta membina pertahanan dalam diri remaja untuk tidak mencuba dadah ialah pendidikan pencegahan dadah di sekolah-sekolah. Skim Lencana Anti Dadah (SLAD) merupakan satu kaedah inovatif yang sedang digunakan sekarang ini di Malaysia untuk memberi pengetahuan dan kesedaran mengenai dadah di kalangan pelajar tingkatan 4 atau gred 10, di samping memberi input secukupnya supaya mereka yang mengikuti SLAD boleh bertindak sebagai rakan yang menasihati remaja lain untuk menjauhi dadah. Kajian ini menggunakan rekabentuk eksperimen pra-pasca ujian yang membandingkan kumpulan yang serupa di antara sekolah-sekolah yang menjalani dan tidak menjalankan program SLAD. Kajian ini menilai hasil program tersebut dari segi pengetahuan mengenai dadah dan tahap harga diri peserta SLAD. Kajian mendapati bahawa remaja yang mengikuti program SLAD mempunyai tahap pengetahuan yang tinggi mengenai dadah, bukan hanya selepas menjalani program tetapi enam bulan kemudian, di samping tahap harga diri yang juga lebih tinggi berbanding dengan pelajar dalam kumpulan kawalan. Ini menunjukkan bahawa program SLAD berjaya meningkatkan pengetahuan peserta mengenai dadah dan meningkatkan harga diri mereka supaya mereka berasa yakin untuk membantu kawan-kawan lain untuk sedar serta menjauhi dadah



Item Type: Journal

Keywords: Drug abuse, schools, Malaysia

Subjects: L Education

ID Code: 6245

Petikan daripada http://myais.fsktm.um.edu.my/6245/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...