Rabu, 21 Julai 2010

Hartawan Ketum

JERLUN: Seorang lelaki warga emas layak digelar ‘hartawan ketum’ kerana kehidupan mewahnya walaupun pernah empat kali ditahan kerana mengedar dan memproses air ketum di Kampung Tandop Kedabu, di sini, sejak lima tahun lalu.



TINJAU...anggota polis memeriksa pokok ketum yang ditanam.

PERIKSA...polis memeriksa daun dan bungkusan air ketum. Sejak berkecimpung perniagaan haram itu, lelaki berusia 65 tahun, mampu hidup senang termasuk membina rumah ‘mewah’ dan membeli kereta selain menyara ahli keluarga.



Ketika disiasat anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Kedah, lelaki itu memberi pelbagai alasan bagi mengelak ditahan pihak berkuasa.
          Dalam serbuan kira-kira jam 12 tengah hari, warga emas itu bersama anak lelaki dan anak saudaranya tidak pernah serik walaupun rumah mereka pernah diserbu empat kali kerana menjual dan memproses air ketum di kampung berkenaan.Dia begitu licik kerana menyimpan air ketum di seberang sungai kira-kira 50 meter dari rumahnya bagi mengelak dikesan pihak berkuasa.
           Ketua JSJN Kedah, Superintendan Baharom Othman berkata, operasi diketuai Cif Inspektor Shahran Termizi membabitkan 15 anggota itu menyerbu dua rumah di kampung berkenaan yang juga milik pasangan adik-beradik.


Sumber : Harian Metro 20 Julai 2010
"Sekolah Bebas Dadah 2012"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...