Sabtu, 22 Februari 2014

TAKLIMAT DAN BENGKEL BIOFEEDBACK GURU PPDA DAN GURU KAUNSELING DAERAH MARAN 2014

Selasa, 18 Feb.-  Satu lagi program anjuran daripada Unit PPDa melibatkan guru PPDa dan guru Kaunseling sekolah menengah tentang teknik penggunaan alat biofeedback ( emwave). Ianya merupakan salah satu kaedah intervensi dalam rawatan memulihkan pelajar yang bermasalah dalam pengambilan dadah. Program ini telah mendapat kerjasama daripada Universiti Malaysia Pahang dan merupakan projek perintis dalam Malaysia bagi daerah Maran khususnya.






     Penceramah yang menyampaikan taklimat dan bengkel ini iaitu Prof. Madya Dr. Muhammad Nubli bin Abdul Wahab , Pusat Bahasa Moden dan Sains Kemanusiaan UMP .yang dibantu oleh Encik Lokman dan Encik Aiman Atta. Program ini mendapat sambutan yang baik dalam kalangan guru kerana kecanggihannya dapat menerangkan emosi individu dalam apa jua keadaan. Program ini juga dihadiri oleh Encik Abdullah Sani , Encik Wan Muhammad Azan dan Encik Sabaruddin dari Unit PPDa Jabatan Pendidikan Pahang. Turut hadir juga Pegawai Khas Dadah Daerah iaitu Encik Faiz, Encik Lukman , Encik Nasir dan Encik Emirul.
     Sesi taklimat ini diakhiri dengan membuat praktikal terhadap pelajar dari SMK Maran dan SMK Maran 2. Alat ini mampu mengubah seseorang daripada tingkat laku negatif kepada positif. Difahamkan harga satu set alat ini mencecah kepada ribuan ringgit. Terima kasih kepada pihak yang bertanggungjawab dalam membawa program ini ke daerah Maran khusunya kepada Universiti Malaysia Pahang. Syabas dan tahniah kepada warga pendidik daerah Maran kerana bertuah mendapat alat ini dengan percuma. Diharapakan ianya dapat manfaatkan dengan baik agar masalah disiplin dalam kalangan pelajar akan menjadi bertambah baik pada masa akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...