Jumaat, 4 Mac 2011

Arak Merbahaya

Pengambilan alkohol dalam kadar tinggi boleh menyebabkan radang hati kerana fungsi hati akan terganggu, sekali gus tubuh gagal mendapat khasiat secukupnya.
     “Ia membuktikan kesan pengambilan alkohol daripada minuman keras atau samsu murah boleh memusnahkan fungsi hati yang membantu sistem penghadaman dan membuang toksik berlebihan dalam badan,” kata Perunding Gastroenterologi Hospital Pakar Ipoh (KPJ-ISH), Dr Wong Choon Heng. Beliau menyatakan, pengambilan kandungan alkohol berlebihan dalam tubuh menyebabkan hati menjadi keras dan rosak.
     Dr Wong berkata, kekerapan pengambilan alkohol bukan saja menyebabkan ketagihan melampau, sebaliknya boleh mengundang pelbagai penyakit kritikal termasuk menjejaskan fungsi jantung, hati, buah pinggang dan otak si peminumnya. Menurutnya, pengambilan alkohol yang banyak pada masa singkat bukan saja boleh menyebabkan mabuk, ia juga boleh menyebabkan peminumnya separuh sedar.
     “Apabila seseorang itu mabuk, banyak perkara boleh berlaku termasuk boleh mencetuskan jenayah dan kemalangan jalan raya sekiranya individu itu memandu dalam keadaan mabuk,” katanya.Selain itu, katanya, ketagihan alkohol berlebihan juga boleh menyebabkan bahagian otak membengkak selain berisiko koma dan kematian mengejut. Katanya lagi, kesan pengambilan berterusan alkohol juga menyebabkan jantung menjadi lemah, sekali gus mengalami kesukaran bernafas,” katanya.

Petikan daripada Harian Metro, 4 Mac 2011: http://www.hmetro.com.my/articles/Musnahfungsihati/Article

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...