Isnin, 21 Jun 2010

Sekolah Kawasan Larangan Merokok ( Pekeliling Ikhtisas Bil 5/1997)

Sekolah adalah kawasan bebas rokok. Kegiatan merokok di kalangan pelajar kini amat membimbangkan. Berdasarkan pemerhatian dan kajian yang dijalankan, semakin ramai pelajar yang merokok malah ada yang bermula sejak sekolah rendah. Jika perkara ini tidak dapat ditangani, ia mungkin membawa masalah yang lebih besar lagi seperti masalah disiplin, penyalahgunaan dadah dan sebagainya.

          Semua guru, kakitangan, ibu bapa atau mana-mana individu yang berurusan dengan sekolah adalah dilarang dari menghisap rokok di kawasan sekolah. Larangan ini meliputi keseluruhan premis sekolah, sama ada di kawasan terbuka mahupun di dalam bilik atau tempat-tempat yang terselindung dari pandangan murid.
          Sehubungan dengan itu, semua sekolah diminta untuk menguatkuasakan Sekolah Sebagai Kawasan Larangan Merokok. Sila rujuk Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/1997 untuk perhatian dan tindakan semua pihak.
         Satu amkluman daripada Pejabat Kesihatan, pemantauan dan tangkapan boleh dibuat di premis sekolah seandainya terdapat guru atau kakitangan yang merokok di kawasan sekolah. Penilaian dan pemantauan kantin juga merangkumi hal rokok. Pejabat Kesihatan juga akan membuat tangkapan/ saman kompaun / notis terhadap pelajar yang merokok di luar kawasan sekolah. Minta semua ambil perhatian.
Kerjasama yang berikan dalam perkara ini sangat dihargai.



"Sekolah Bebas Dadah 2012"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOLEKSI LALUAN PPDa PERINGKAT NEGERI 2014

SEKOLAH SK RTP BUKIT GOH KATEGORI LALUAN PPDa SEKOLAH RENDAH   ...